Nagy meglepetés volt a számomra, amikor az egyik élelmiszer áruházlánc kereskedelmi igazgatóját hallgattam a szeszesitalok on-line értékesítési számairól. Az elmondása és a tapasztalatai alapján az a hazai körkép, hogy pálinkák esetében a vásárlásaink nagyjából 1%-a történik on-line.
Pálinka on-line? Meglepő!
A pálinkáról többek között azt is tudjuk, sok hasonlóság van a borok és a pálinkák fejlődése között. Bár a magyar borok marketing és értékesítési (és mindenféle) szempontból mérföldekkel a pálinkáink előtt járnak, de mégis a pálinkás szakma előszeretettel alkalmazza azokat a „fogásokat”, amelyek a borainknál már jól beváltak.
Évekkel ezelőtt megismerkedtem egy kisvállalkozással, aki kifejezetten borok on-line értékesítésével foglalkozott. Én az elsők között voltam, aki magas minőségű borokat rendeltem tőlük az interneten keresztül. Nagyszerű ötletnek tartottam, azt hittem ez egy olyan ötlet, amely majd a szemem láttára fog sokmilliós sikeres vállalkozássá fejlődni.
Nos, nem így lett. Továbbra sem értem, hogy mi az oka annak, hogy mi magyarok (mert külföldi ismeretem az on-line szeszesital vásárlással kapcsolatban egyelőre nincs) miért csupán 1%-át vásároljuk a pálinkáknak az interneten.
Jó pálinkát netről is lehet rendelni?
Történt egyszer velem a tavalyi nyár folyamán, hogy amikor meghívást kaptam egy kerti sütögetésre, előtte jó vendégként felkészültem, és rendeltem egy palackkal a kedvenc pálinkámból on-line. Amikor a házigazdának átadtam az ajándékpálinkát, teljesen meglepődött: „Te az interneten rendeltél pálinkát?! Úgy tudtam, hogy csak a házi pálinka a jó, nekem mindenki azt tanácsolta, hogy boltból nehogy vásároljak pálinkát.”
Tisztában vagyok azzal, hogy minden jó nevű boros és pálinkás vállalkozásnak kötelező kóstolókat tartani, kötelező a borokat, a pálinkákat első kézből megismertetni a fogyasztókkal. Azonban a kérdésem az, ha a nagytiszteletű fogyasztó megkóstolja a pálinkát egy vidéki kiruccanás, vagy egy fesztivál alkalmával és ráadásul ízlik is neki, akkor miért nem keresi a kedvenceit on-line is?
Sok esetben volt szerencsém pálinka és borkóstolókon is részt venni és bártan állítom, hogy egyre több kiváló magyar pálinkaterméket készítenek a főzőmesterek az országban. Kivétel nélkül az összes kóstolón elhangzik a kérdés: „hol tudok venni egy palackkal?”
Megvizsgáltam néhány neves webáruház kínálatát pálinka szempontból, és egyelőre az 1%-os értékesítési arányt én is alátámasztom, mert az első ajánlatok alapján egyelőre nem túl rózsás a kép.
Egyelőre a szilva, a barack a törköly és a fütyülős a legkeresettebb a témában
Pálinka a neten – ne csak on-line töltögessünk!
Az internetes kereskedelem hihetetlen növekedési pályán van. Egyre többen és egyre gyakrabban vásárolunk on-line. Abban a reményben zárom a soraimat, hogy teszem azt jövő ilyenkor már arról fogunk beszámolni, hogy szeretjük epálinkát, vagyis az on-line rendelt pálinkát is!