A tavalyi év igen erősnek bizonyult az alkoholos italok gyártóinak, különösen azokon a területeken, ahol a járvány miatti lezárások mellett lehetőség volt az italok házhoz szállítására. A sikeres év után megmutatjuk, melyek voltak 2021 elején a világ legértékesebb italgyártói.

2020 – az italgyártók éve

A pénzügyi eredményeik alapján a tavalyi év igen erős volt az alkoholos italokat gyártó cégek számára. Egy elemzés pedig nemrég azt is összesítette, melyek voltak 2021. március elején a legértékesebb italgyártók. A 24/7 Wall St. által is közölt lista a piaci kapitalizáció alapján rangsorolta a cégeket – vagyis a piacon elérhető részvények értéke alapján.

A 15 legértékesebb vállalat közül 7 Ázsiában található. Ezek számos olyan terméket gyártanak, melyek alig ismertek a nyugati fogyasztók számára. A 15-ös listán szereplők közül mindössze három rendelkezett amerikai székhellyel, és szintén hét olyan társaság volt, amelyek elsősorban sörtermékeikről ismertek. 

Most megmutatjuk a 10 legértékesebb alkoholos italokat gyártó vállalat toplistáját.

10. Brown-Forman

Az amerikai Louisville-ben (Kentucky) működő cég neve talán kevéssé ismert a nagyközönség előtt, azonban a termékei már annál inkább. A Brown-Forman gyártja ugyanis például a Jack Daniel’s whiskymárka termékeit is.

A 34,98 milliárd dolláros piaci értékkel bíró társaság nagyjából 40 italmárkát tudhat magáénak, egyebek mellett az El Jimador tequilát és a Chambord likőrt. A cég a tavalyi negyedévben 709 millió dolláros bevételt ért el, ami 4 százalékos növekedés volt a megelőző év azonos időszakához képest.

9. Constellation Brands

A kilencedik helyre szintén egy olyan vállalat futott be, amely nem a cégnévről, hanem a márkáiról ismert. A Constellation Brand a tulajdonosa ugyanis a Corona italmárkának, amely világszerte nagy népszerűségnek örvend. A cég piaci értéke 43,12 milliárd dollár.

Az amerikai Victorban (New York állam) székelő társaság azonban számos más italmárkát is menedzsel, egyebek mellett olyanokat, mint a Robert Mondavi, a Kim Crawford, a Ruffino, a The Prisoner, a Pacifico, a Negra Modelo, a Svedka vodka vagy a Casa Noble tequila. Tavaly novemberben a vállalat 2,4 milliárd dolláros bevételről jelentett, ami 21,94 százalékos bővülés volt az egy évvel korábbi szinthez képest.

8. Jiangsu Yanghe Brewery Joint-Stock

A kínai Suqianban működő hatalmas vállalat piaci értéke 46,42 milliárd dollár, a cég elsősorban söröket, borokat és röviditalokat gyárt, különböző márkanevek alatt.

A legismertebb termékei a Yanghe és a Shuanggou márkájú pajcsiu (baijiu) italok. A Pajcsiu cirokból és néha más gabonákból desztillált rövidital, melyet a világ legkeresettebb alkoholos italaként tartanak számon
– elsősorban kínai népszerűsége miatt. A társaság tavalyi negyedik negyedéves bevétele 368 millió dollár volt.

7. Pernod Ricard

A párizsi székhelyű Pernod Ricard-ral átlépjük az 50 milliárd dolláros határt, ugyanis a vállalat piaci értéke 50,75 milliárd dollár volt március elején. A vállalat két legnépszerűbb márkája a Pernod és Ricard ánizsalapú francia likőrök, de a társaság ezek mellett számos bor- és röviditalmárkával rendelkezik.

Ezek a „kevésbé népszerű” márkák azonban több esetben világhíresek. Olyanokról van szó ugyanis, mint a Mumm és a Perrier-Jouët pezsgő, az Absolut vodka, a Martell konyak, a Beefeter gin, a Jameson whiskey, a Chivas Regal és a Ballentine’s scotch vagy a Malibu rum.

A Pernod Ricard egyébként arról számolt be, hogy a bevétele 36,2 százalékkal csökkent a tavalyi negyedik negyedévben, elsősorban a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt.

6. Heineken

A hatodik helyet egy igazi sörgyártó legenda, a Heineken szerezte meg, 59,92 milliárd dolláros piaci értékkel. Az amszterdami székhelyű vállalat sörmárkája a világon mindenhol ismert és az egyik legtöbbet eladott söröknek.

A holland cég alá más, nemzetközileg ismert márkák is tartoznak, például az Amstel, a Sol, a Tiger, a Moretti vagy a Lagunitas. A Heineken 2020 egészében 28,6 milliárd dolláros bevételt ért el.

5. Altria Group

Az amerikai Altria Group különös szereplő, némileg kakukktojás a listán, ugyanis elsősorban a dohányárumárkáiról, és nem az italairól ismert. Az amerikai Richmondban (Virginia állam) székelő társaság ugyanis az Egyesült Államok legnagyobb dohányipari vállalata, olyan márkákkal, mint például a Marlboro. A társaság piaci értéke 82,31 milliárd dollár.

Ezzel együtt viszont az Altria számos borászatot és bormárkát is a magáénak tudhat, amivel önmagában is igen erős italgyártónak számít. Emellett a cég olyan nemzetközi márkákkal is partnerségben áll, mint az Antinori, a Villa Maria vagy a Nicolas Feuillatte. Az Altria tavalyi negyedik negyedéves bevétele 6,3 milliárd dollár volt.

4. Diageo

A Diageo szintén egy olyan vállalat, amely világhírű pezsgő-, bor-, valamint egyéb szeszesital-márkát tömörít. A londoni székhelyű cég piaci értéke 97,06 milliárd dollár.
A legismertebb márkái között olyan italok találhatók, mint a MOËT & CHANDON,  a Veuve Clicquot, a Cloud Bay, a Johnie Walker, a Henessy, a Ron Zacapa, vagy a Belevedere .

A Diageo 2020 második felében 6,9 milliárd fontos bevételt ért el, amely nagyjából 9,6 milliárd dollárnak, azaz közel 3000 milliárd forintnak felelt meg.

3. Anheuser-Busch InBev

A leuveni székhelyű óriásvállalat méretét jól mutatja, hogy az AB InBev alá tartozik a globális söreladások nagyjából 30 százaléka. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a cég tulajdona a Budweiser, amely a világ legnépszerűbb sörmárkája. Az AB InBev piaci értéke 127,37 milliárd dollár.

A társaság emellett olyan márkákat is birtokol, mint a Michelob, a Rolling Rock vagy a Busch. Az AB InBev tavalyi harmadik pénzügyi negyedéves bevétele 12,1816 milliárd dollár volt.

2. Wuliangye Yibin

A kínai Yibinben székelő Wuliangye Yibin szerezte meg az ezüstérmet, 189 milliárd dolláros piaci értékkel. Itt már jól látszik a pajcsiuitalok elképesztő népszerűsége, ugyanis a Wuliangye Yibin is ennek köszönheti a sikerét.
A pajcsiu erejét az is mutatja, hogy egy átlagos évben nagyjából kétszer annyit adnak el belőle, mint a második helyen álló whiskey/whisky „párosból”.

A Szecsuán tartományban gyártott Wuliangye nevű ital egyébként egy átlagos évben 6,1 milliárd dolláros bevételt hoz a cégnek, mégpedig úgy, hogy az eladásainak szinte 100 százaléka Kínából származik.

1. Kweichow Moutai

A világ legnagyobb piaci értékével bíró (alkoholos) italgyártója szintén egy kínai vállalat lett. A Kweichow Moutai értéke ugyanis 449,5 milliárd dollár, vagyis messze lenyomja a mögötte állókat.

A kulcs itt is a pajcsiu, mégpedig a Moutai (vagy Maotai), amelynek a népszerűsége bár nemzetközi színtéren is egyre nő, az eladásainak 97 százaléka még mindig Kínából származik. A Kweichow Moutai a tavalyi év első három pénzügyi negyedévében 10,39 milliárd dolláros bevételt ért el.

Forrás: origo.hu

Az élet tele van nehéz döntésekkel, a pálinkavásásrlás ne legyen az. 

www.palinka.online – pálinkavásárlás sorbanállás nélkül