Pálinkaminta-pakk a Quintessence-re útra készen.” Ez is lehetett volna annak a képnek a címe, melybe még decemberbe botlottam az egyik közösségi oldalon. Egy kis faládikába 12 ledugózott,  szépen felcímkézett üvegpalack állt. A üvegek közötti rés talán rafiával lehetett kitömve. Szemlátomást gazdája sokat foglalkozott azzal, hogy ne csak minőségi párlattal álljon elő, hanem a hozzá illő csomagolással is. Bár a poszt azóta lekerült az oldalról, engem mégsem hagyott nyugodni. Kíváncsi voltam, valóban ez a fajta hozzáállás jellemzi-e a pálinkafőzőket országszerte illetve a határon túl, ha egy – akár az ongaihoz hasonló – neves pálinka- és párlatversenyre állítanak össze mintákat.
“Sajnos nem ez jellemző. Még most is  sok párlat- és pálinkaminta érkezik műanyag palackban. Gyakran előfordul az is, hogy a 35 milliliternyi mintát félliteres üvegben küldik meg.” – osztotta meg velem tapasztalatait Takács László, a Quintessence Párlat- és Pálinkaversenyt szervező Ongai Kulturális Egyesület elnöke.
Az 1755 pálinkaminta már nem fért el a régi pincben - Takács László
Takács László, az Ongai Kulturális Egyesület elnöke (Forrás: Quintessence Facebook oldala)

Pálinkaminta szépen felöltöztetve?

Igen. Szerencsére egyre többen vannak, akik odafigyelnek a részletekre: nem csak párlataikkal, hanem azok külsőségeivel is igyekeznek megfelelni a hely szellemének. Annak ellenére hisznek abban, hogy a pálinkaminta leadásának a módja is visszatükröződik az elért eredményben, hogy a megmérettetésen a pálinkaértékelők sohasem találkozhatnak párlataikkal ebben a formában. 

Ongán a leadott párlat- illetve pálinkaminta saját címkét és többféle azonosítót kap. Nevezési számot, versenyszámot, valamint a kategóriagyőztes- illetve a champion díj megmérettetésekhez további két sorszámot. Csak a szervezők tudhatják, mi rejtenek a palackok, melyik párlat hány fokos, etc.. Pontosabban szólva még ők sem. Csupán egy különleges számítógépes program van minden információ birtokában. Takács Lászlóék ezzel a versenytapasztalatok alapján folyamatosan fejlesztett, többnyelvű, saját szoftverrel bonyolítják az egész rendezvényt – a minták érkezéstől, azok kiosztásán és értékelésén át egészen az eredményhirdetésig. A rendszer mára több, mint 5.000 minta, illetve közel harmincezer értékelés szigorú őre. De nem csak itt van katonás rend. A szervezők igencsak komolyan veszik a leadási határidőt is.

 

A pálinkaminta is a nyugalmat szereti

Amelyik párlat- vagy pálinkaminta nem érkezik meg időben, azt kizárják a versenyből. Mégis sokan kockáztatnak. A tételek közel fele csak az utolsó két nap érkezik meg az egyesülethez. Pedig a végső órákban hosszasan utaztatott italokat éppen úgy sokkolhatja az időjárás és a mínusz fokok, mint az, ha a helyszínen próbálják beállítani az alkoholfokot. Időszűkében nem marad lehetőség sem az újbóli szűrésre, sem a  pihentetésre. Mindez árthat a nevezett párlat minőségének is.

 

“Az utóbbi négy évben minden esztendőben ezer feletti minta érkezett. A tételszámok annak ellenére is növekedtek, hogy egy-egy verseny után nagyjából a nevezők 20% lemorzsolódik. Ám akik komolyan foglalkoznak a pálinkafőzéssel, egyre több párlattal mérettetik meg magukat. Emelkedett a kereskedelmi főzdék és bérfőzetőkből lett magánfőzök párlatainak száma is. Ennek köszönhetően tavaly már 1300-nál is több nevezést értékeltünk.” – idézi fel a számokat az egyesület elnöke
 
Megoldást jelentene mind a párlatok, mind a főzetők, de a szervezők szempontjából is, ha a párlat- illetve pálinkaminta még december megérkezne Ongára. Így a lajstromba vett tétel elzártan, fénytől védett, 18-20 fokos helyen zavartalanul “várhatja” a megmérettetését. Egy párlat- illetve pálinkaminta a verseny napján is csupán a kóstolás előtt 15-20 perccel bontható fel. Hogy az adott tételre mikor kerül sor, illetve hogy ki és mikor kóstolhatja, azt is a számítógépes rendszer határozza meg.

Quintessence Pálinkaverseny fényképe.
Korábbi megmérettetés párlati pihennek a verseny előtt. (Forrás: Quintessence Facebook oldala)

Alma, körte, fokhagyma

A kóstolási sort minden esetben az almafélék – az általános és a fajtatiszta almapárlatok-  nyitják, melyet a körtefélék követnek, s legvégül a likőrök zárják. Ezen belül emelkedő alkoholfok szerint eltérő kategóriába sorolják a 48% feletti úgynevezett strong vagy erős párlatokat, illetve 48% alatt normál párlatokat. A fajtán, az alkoholfokon és a magán- illetve kereskedelmi lepárlás megkülönböztetésén túl más szűrőt nem is igazán érdemes beépíteni a versenyszabályzatba. A törvény betűjét szóról szóra betartva ugyanis lehetetlen lenne csak pálinkaversenyt szervezni. (Megj.: maga a Quintessence is párlat- és pálinkaverseny) Ugyan az almafélék az elsők a sorban, az értékelésük közel sem egyszerű, hiszen a verseny elején még a bírálók sem nyúlnak elég bátran a tételekhez. A döntést pedig csak tovább nehezíti, ha egy párlat- illetve pálinkaminta 17 -18 pont körül mozog vagy egy másik esetben a bronz- és az ezüstminősítés között ingadozik. Talán ezért is szorultak az almafélék kissé a háttérbe. Ám a soron következő körték értékelése sem egyszerűbb. Itt csak vadkörtéből akár 20 féle minta és sokkal több kérdés kerülhet terítékre.
 

Elismert pálinkabírálónak lenni komoly kihívást jelent

 

“Vannak, akik egy-két párlatot még nagyon szépen le tudnak bírálni. Többségüknek jól megy például az előpárlatosság felismerése is.  Az utópárlatosság már kevésbé. Azonban a versenyenkénti akár 30 tétellel a legtöbben nem boldogulnak.” – indokolja Takács László a pálinkabírálók előszűrésének fontosságát  -“Sokan szeretnék kóstolni, értékelni, csúcszsűrizni a Quintessence-re beadott mintákat. Nem csak szakmabeliek, de hírességek, politikusok, közéleti személyiségek is. Azonban erre csak olyan bírálóknak biztosíthatunk lehetőséget, akiknek a feszkészültségről tréningjeink alkalmával mi is megbizonyosodunk. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy minőségi versenyt rendezzünk, ahol nem bírálatok, hanem értékelések születnek.”
 
Vagyis a szervezők szerint természetes, hogy a versennyel együtt a bírálóknak is fejlődni kell. A kellő tapasztalatok megszerzésére már csak azért is érdemes a jelenleginél jóval több időt szánni, mert a Quintessence versenyeken mindig akad egy-egy olyan ritka párlat- vagy pálinkaminta, amivel a gyakorlott értékelők is csak elvétve  találkoznak. Ostorfa, tűztövis, gyalogbodza – csak néhány a sorból. Mellettük szinte már megszokottak az évről évre visszatérő szarvasgomba-ágy próbálkozások is. Ám a legmeglepőbb “versenyző” mégsem a ritkaságok közül került ki.
 
“A Quintessence sok kiváló párlata mellett talán egy fokhagyma-ágyas pálinka volt a “legemlékezetesebb”…nem tudtuk értékelni…igaz, közel egy órán át semmilyen más párlatot sem, olyan intenzíven volt jelen a levegőben a fokhagymaszag” – emlékezett vissza Takács László.
 
Mi mást mondhatnék erre Komák? Bízom benne, hogy az idei Quintessence párlat- és pálinkaversenyen nem ér bennünket ilyen meglepetés.  

 
A Pálinkák és Párlatok online pálinkázó főtámogatója a
 
 Partyőrség | Pálinkakommandó
 
Ha ízletes pálinkát szeretne venni, kóstolni, főzni vagy főzetni.

 

 

 
Kortyoljon bele az új lehetőségekbe! 
 
Ha már az élete része a pálinka, mert issza, főzi, főzetni, eladja vagy venni szeretne, akkor ezeket a linkeket érdemes lehet önnek is böngésznie.
 
A házi pálinka főzés és az otthoni pálinkakészítés érdekli?
  • Ha a jó pálinka titkát szeretne megtudni? Díjmentesen elérhető infórmációkat ezen az oldalon olvashat.
  • Ha házi pálinkafőzéshez keresel eszközket és pálinkás palackokat, keresse fel  ezt az oldalt!
  • Ha pálinka témában keres hasznos linkeket, keresse fel a  a palinka.link  pálinkás linkgyűjteményt!
Ízletes pálinkát kóstolna vagy vásárolna?
  • Ha ízletes pálinkákat szeretne vásárolni, ezen az oldalon böngészeheti pálinkashopunk pálinkáit és párlatait.
  • Pálinklázó napokról, kóstolókról, helyszínekről és időpontokról itt és itt talál bővebb információt 🙂
Még több pálinkás hírbe kóstolna bele? 
  • Ha további pálinkás cikkeket keres, cikkgyűjteményünkben új posztokat fedezhet fel.
  • Ha szívesen olvas párlatokról, pálinkákról, főzdékről, pálinkakultúráról, itt megteheti.
Eladó a pálinka? Eladó a pálinka!  
  • Új marketing- vagy értékesítési csatornát keres pálinkák és párlatok értékesítéséhez, főzdéje népszerűsítéséhez?  Ezen a lapon talál díjmentes segítséget hozzá.